Vad är certifiering?

I dagens samhälle matas konsumeter och företag hela tiden med ny information om varor och tjänster. Den genomsnittliga personen utför en allt större andel av sin vardagliga konsumtion via nätet. Det är väldigt enkelt för gemene man att starta en e-shop, och dessutom kan du numera handla från andra länder än Sverige via nätet.

Certifiering kommer därför att bli viktigare och viktigare, både för slutkund och säljare. Traditionell handel har tidigare skett i fysiska butiker, vilket medför en trygghet som lätt försvinner online, framförallt då mängden aktörer hela tiden ökar. Hur ska konsumenten veta vilka företag som är seriösa i den digitala världen? Ett sätt att öka sin trovärdighet online är via certifiering.

En certifiering har länge varit en självklarhet för fysiska varor för att kunna påvisa hög kvalitet, både online och i den fysiska handeln. Utöver detta väljer fler och fler företag att certifiera sin personal för att påvisa kompetens, och konsultföretag certifierar de processer som de utbildar sina kunder i.

Den konkurrensfördel som certifiering medför kommer bli viktigare och viktigare i framtiden, då den nuvarande trenden är att digitaliseringen ökar konkurrensen inom samtliga branscher, eftersom nya aktörer lättare kan etablera sig. Om inte möjligheten till certifiering existerat hade detta blivit en mer otrygg värld för konsumenter.

Mer information om hur du kan certifiera en produkt, personal eller en process finns på http://www.inspecta.com/sv/Vara-tjanster/Certifiering/.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *